الثلاثاء، ٤ ديسمبر ٢٠١٢

جرافيتي








جرافيتي

إياك ترسم على حيطة
أو تلمس أي جدار
مش عايزين لمة و زيطة
واقفين لك هنا زنهار

بنصادر أي بالِـتَّــة
بتقاوم أي خضوع
صرَّح مصدر... كان جِتـَّـه
الرسم ده شئ ممنوع

يا اخوانّا... يا سيدي... يا ستي
و انت يا عم الرسام
ممنوع رسم الجرافيتي
من أصله الرسم حرام

-------------------------------

...أنا باتحداك تمنعني
إني أرفرف و أطير
...راح تقدر تخنق يعني
الحلم ف عقل كبير؟

أنا فكرتي هي حمايتي
من طمس و كبت الذات
أنا كل الأرض بتاعتي
و حدودي و لا السموات

حاول تمنعني حتفشل
مين يقدر يخرس نور؟
أنا فَنّي رسالته حَتِوْصل
و حيعبر أيها سور


إن كان كرباجك حامي
أنا حلمي كما اللبلاب
و ان سَـدًّك عِلي قُدّامي
أنا حارسم فيه ميت باب

ناوي أمارس إبداعي
و حَاوَعّي الناس باللون
ان شالله أرسم بصباعي
ألواني تغَيَّر كون

أنا فاض بي خلاص من كبتك
يسقط قمع السَّجّـان
يسقط ظلمك و رقابتك
و تعيش كل الألوان

شريف ضياء
4-4-2012

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق